|
Listino
|
Centocinquant'anni di storia
|
M. Firpo
|
Un documento scomparso: il testamento di Ruffino di Lavagna (1177)
|
Il testamento di Ruffino di Lavagna ricopre un’importanza fondamentale all’interno degli studi sui conti di Lavagna e sulla famiglia Fieschi perché è il primo testamento noto di un membro di questo ampio e frastagliato consorzio familiare. Fino a oggi, infatti, non sono stati reperiti testamenti di altri appartenenti al casato precedenti a questo, mentre per il periodo successivo bisogna ‘aspettare’ quello del cardinale Ottobono Fieschi, rogato poco prima di essere eletto al papato con il nome di Adriano V nel 1275. Questo documento fornisce non solo notizie di ambito genealogico-dinastico per la maggior parte note, ma soprattutto sintetizza le linee della politica territoriale seguita dal patriarca, affidando al suo primogenito Ugo non solo la continuità dinastica, ma soprattutto il governo di quella che sarà una delle famiglie protagoniste della storia genovese nel XIII secolo.
|
|
|
Ruffino di Lavagna’s testament is of fundamental importance within the studies on the counts of Lavagna and on the Fieschi family, because it is the first known will of a member of this large and jagged family clan. Up to now, in fact, no wills of other members of the family have been found previously, and for the following period we have to ‘wait’ the testament of the cardinal Ottobono Fieschi, notarized shortly before being elected to the papacy with the name of Adrian V in 1275. This document provides not only genealogical-dinastic information, mostly known, but above all it summarizes the lines of the territorial policy followed by the patriarch, not only entrusting the dynastic continuity to his eldest son Ugo, but above all with the government of what will be one of the families protagonists of Genoese history in the XIII century.
|
Keywords: Counts of Lavagna; Fieschi; Comune of Genova; Rural lordship; Family clan; Will; Middle Ages
|
|
|
|
|
|
A. Mirea
|
Monnaie et commerce en Romanie génoise d’après une minute notariale inédite
|
L’article offre une étude de cas portant sur l’histoire commerciale et monétaire de la Méditerranée orientale et de la mer Noire au cours de la dernière décennie du XIVe siècle à partir d’une minute notariale inédite provenant des riches archives de Gênes. Le document principal autour duquel s’articule cet exposé est représenté par une minute notariale datée du 7 juin 1417, rédigée à Gênes, faisant partie intégrante du dossier juridique relatif au litige entre les marchands génois Lodisio Bavosi et Bartolomeo Mosca. Après avoir entrepris une enquête visant à rassembler toutes les informations disponibles sur les acteurs principaux du procès et à esquisser brièvement leurs biographies, une analyse des enjeux du conflit opposant les deux marchands a été effectuée. Le même document fournit des détails d’une importance particulière pour l’histoire économique de la région concernée, notamment des transactions commerciales, des types de marchandises, des monnaies rares, des prix, des taux de change et des unités de mesure, que l’auteur a cherché à replacer dans leur contexte historique.
|
|
|
The article presents a case study on the commercial and monetary history of the Eastern Mediterranean and the Black Sea during the last decade of the fourteenth century, based on an unpublished notarial record from the rich archives of Genoa. Central to this exposition is a notarial deed dated June 7, 1417, drafted in Genoa, forming an integral part of the legal dossier concerning the dispute between the Genoese merchants Lodisio Bavosi and Bartolomeo Mosca. Following an investigation aimed at gathering all available information on the protagonists of the trial, an analysis of the stakes of the conflict between the two merchants has been conducted. The same document offers details of particular significance for the economic history of the region under consideration, including commercial transactions, types of goods, rare currencies, prices, exchange rates, and units of measurement, which the author sought to place within their historical framework.
|
Keywords: Genoese Romania; Genoa; Pera; Licostomo; Lodisio Bavosi; Bartolomeo Mosca; Black Sea; notarial deed
|
|
|
|
|
|
E. De Laurentiis
|
Il privilegio del 1606 di Giovanni Battista Castello e il ‘primato’ della miniatura a Genova
|
A partire dall’inedita supplica presentata da Gio. Battista Castello al Doge e al Senato della Repubblica di Genova, si chiariscono le motivazioni dell’emanazione del decreto del 7 luglio 1606, in virtù del quale il miniatore genovese fu esentato da qualsiasi obbligo nei confronti della corporazione dell’arte dei pittori: Castello afferma di essere stato il primo ad aver introdotto « l’arte della miniatura » a Genova, oltre a essere l’unico a esercitarla in città. Nuove fonti attestano che Castello svolgeva la professione della miniatura da artista liberale, in casa propria, senza avere bottega aperta e senza praticare la doratura, sul modello del nobile pittore Giovanni Battista Paggi e secondo le regole sancite dal Senato della Repubblica a seguito della disputa sulla « Nobiltà della Pittura ». Inoltre, questo articolo ricostruisce attraverso documenti inediti l’ingresso nella corporazione dei pittori di Gio. Battista Castello e getta nuova luce sull’apprendistato artistico di suo fratello Bernardo, il quale a inizio Seicento fu anche coinvolto in una nuova e sconosciuta fase della disputa intrapresa dalla corporazione dei pittori « bottegai » e doratori.
|
|
|
Starting from the unpublished supplication presented by Gio. Battista Castello to the Doge and the Senate of the Republic of Genoa, the reasons for the decree of 7 July 1606 are clarified, by virtue of which the Genoese miniaturist was exempted from any obligation towards the guild of painters: Castello claims to have been the first to have introduced « l’arte della miniatura » in Genoa, as well as being the only one to practice it in the city. New sources attest that Castello practiced the profession of miniature as a liberal artist, in his own home, without having a « bottega aperta » and without practicing gilding, following the model of the noble painter Giovanni Battista Paggi and according to the rules established by the Senate of the Republic after the dispute on the « Nobility of Painting ». Furthermore, this article reconstructs, through unpublished documents, the entry into the guild of painters of Gio. Battista Castello and sheds new light on the artistic apprenticeship of his brother Bernardo, who at the beginning of the seventeenth century was also involved in a new and unknown phase of the dispute undertaken by the guild of painters « bottegai » and gilders.
|
Keywords: Giovanni Battista Castello; illuminator-miniaturist; Giovanni Battista Paggi; Bernardo Castello; Nobility of Painting; guild of painters and gilders, Genoa, 16th-17th Century
|
|
|
|
|
|
S. Garaventa
|
L’Arte dei bancalari a Genova alla luce della tassazione speciale del 1630
|
Un nuovo approfondimento sulla categoria professionale in oggetto si giustifica sulla base di documenti fiscali ancora non del tutto sfruttati. La trascrizione della pandetta dei bancalari, redatta per la tassazione speciale delle Nuove Mura di Genova del 1630, restituisce una vera e propria fotografia della situazione delle maestranze attive in città al giro degli anni Trenta, con i lavoratori del legno che emergono numerosi nella sequenza di maestri, lavoranti e pueri.
|
|
|
This new study regards the specific category of ‘bancalari’ presents in Genoa in 17th Century. The focus is based on fiscal documents not yet considered in comparison to aech other. The list of artisans was written in 1630 for a special tax imposed to support New Walls of Genoa and the transcription photographs the situation of wood sculptors and woodworkers, from masterpieces to their laboratores and pueri in the typical division of artisan workshops.
|
Keywords: Wood sculptors, Woodworkers, Artisans, Gilders, Genoa, 17th Century
|
|
|
|
|
|
E. Miceli
|
La circulation du livre dans une île « semi-ouverte »: le cas de la Corse aux XVIIe-XVIIIe s.
|
De nombreux préjugés ont façonné l’histoire culturelle de la Corse; parmi les plus structurants, celui arguant un retard culturel au vu notamment de l’installation tardive d’une imprimerie en 1752 puis, plus solidement, à partir de 1760. Grâce à un corpus de sources inédites, cet article vise, au contraire, à expliciter les particularités du milieu culturel local en les réinscrivant dans les dynamiques sociales et politiques, tout autant que dans celles de l’espace ligure. Toutefois, questionner la présence du livre ne revient pas seulement à interroger la pratique sociale de l’accumulation de l’objet-livre mais aussi, et peut-être surtout, de réfléchir quant à l’inscription d’une île « semi-ouverte » dans les réseaux éditoriaux méditerranéens et européens de l’Époque moderne.
|
|
|
Many prejudices have shaped the cultural history of Corsica; among the most influential is the claim of cultural backwardness, particularly due to the late establishment of a printing press in 1752, and more firmly from 1760 onwards. However, based on a corpus of unpublished sources, this article aims to explain the particularities of the local cultural environment by reintegrating them into social and political dynamics, as well as those of the Ligurian region. Nonetheless, questioning the presence of books not only involves examining the social practice of storing books as objects, but also, and perhaps more importantly, reflecting upon how a ‘semi-open’ island was integrated into Mediterranean and European editorial networks during the Early Modern period.
|
Keywords: Printing Books; Libraries; Culture; Revolutions
|
|
|
|
|
|
A. Boato
|
Il Palazzetto criminale di Genova: dalle origini nel Medioevo agli inizi dell’Ottocento
|
Il contributo propone una disamina delle vicende costruttive inerenti il cosiddetto Palazzetto criminale della Repubblica di Genova, a partire dalle sue origini nel Medioevo come casa dei Doria – sicuramente adibita dalla metà circa del XIV secolo a sede provvisoria del podestà – fino alla perdita delle sue funzioni residenziali, giudiziarie e carcerarie agli inizi dell’Ottocento, quando il palazzo divenne sede degli Archivi del Regno sabaudo. Il momento cruciale di tale vicenda si colloca alla fine del XVI secolo, quando il palazzo venne ingrandito ampliandosi sulle adiacenti proprietà dei Canonici di San Lorenzo e assunse la conformazione che ancora oggi riconosciamo. Un’attenta disamina delle fonti già note e ulteriori ricerche d’archivio hanno consentito numerose precisazioni e alcune piccole scoperte, confermate anche dalle indagini condotte sull’edificio in vista del suo recupero, a cui si fa sinteticamente cenno.
|
|
|
The essay proposes an examination of the construction history of the so-called Palazzetto criminale of the Republic of Genoa, starting from its origins in the Middle Ages as the house of the Doria family – certainly used from around the middle of the 14th century as the temporary seat of the Podestà – up to the loss of its residential, judicial and prison functions at the beginning of the 19th century, when the palazzo became the seat of the Archives of the Kingdom of Savoy. The pivotal moment in this affair occurred at the end of the 16th century, when the palace was enlarged by expanding on the adjacent property of the Canons of San Lorenzo and took on the conformation that we still recognise today. Careful scrutiny of the sources already known and further archive research have enabled numerous clarifications and some minor discoveries, which have also been confirmed by the investigations conducted on the building with a view to its recovery, which are briefly mentioned here.
|
Keywords: Genoa; Prison; Ancient regime; Public palace; Construction history
|
|
|
|
|
|
L. Napoleone
|
Il Palazzetto criminale di Genova. Da carcere giudiziario a sede degli archivi, le trasformazioni tra XIX e XX secolo
|
A partire dal primo decennio del XIX secolo per il Palazzetto criminale comincia un processo di trasformazione al contempo materiale e d’uso. Il carcere giudiziario risalente al XVI secolo viene smantellato e destinato a sede degli archivi genovesi. Durante tutto il secolo si lavora per adattare l’edificio per accogliere chilometri di documenti appartenenti agli Archivi del Governo, a quelli Notarili e infine all’Archivio dell’ex Banco di San Giorgio. Questo saggio, fondato su una approfondita ricerca archivistica, ricostruisce le vicende legate a queste trasformazioni che hanno inciso profondamente sull’edificio. Infatti, se all’inizio del XIX secolo esso conservava sostanzialmente la conformazione assunta alla fine del Cinquecento, nel giro di cinquant’anni, vennero edificati altri due piani, uno come conseguenza dell’abbassamento di due metri della via Tommaso Reggio e l’altro a seguito della demolizione del terrazzo di copertura. Nel XX l’edificio subì gravi danneggiamenti ai tetti e alla torretta a seguito del bombardamento di Genova del 9 febbraio 1941 e la ricostruzione tenne poco conto delle preesistenze storiche.
|
|
|
Starting from the first decade of the 19th century, a process of transformation of both material and use began for the Criminal Hall. The judicial prison dating back to the 16th century was dismantled and used as the seat of the Genoese archives. Throughout the century, work was carried out to adapt the building to accommodate kilometers of documents belonging to the Government Archives, the Notarial Archives and finally the Archive of the former Banco di San Giorgio. This essay, based on in-depth archival research, reconstructs the events linked to these transformations which had a profound impact on the building. In fact, if at the beginning of the 19th century it substantially retained the shape it had assumed at the end of the 16th century, within fifty years, two more floors were built, one due to the lowering of Via Tommaso Reggio by two meters and the other demolishing the roof terrace. In the 20th century the building suffered serious damage to the roofs and the turret following the bombing of Genoa on 9 February 1941 and the reconstruction took little account of the historical pre-existences.
|
Keywords: Palazzetto criminale; Genoa; Archive; 19th-20th Century
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|